.....en hoe het verder ging - Reisverslag uit Basse Santa Su, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu .....en hoe het verder ging - Reisverslag uit Basse Santa Su, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

.....en hoe het verder ging

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

05 Februari 2014 | Gambia, Basse Santa Su

Lieve vrienden, vriendinnen en familie
Het heeft weer even geduurd, maar je raadt het al, ik zit weer in een internetarme omgeving. En ik moet dit verslag schrijven voor 12 uur, want dan gaat de elektriciteit uit.
Vorige week hebben we de stagebezoeken gedaan. De meeste studenten zitten in health centres en ziekenhuizen in de omgeving van Banjul. 6 per locatie meestal. het ging meestal erg ongeorganiseerd, heel veel handjes schudden enzo, maar uiteindelijk zaten we dan toch in een ruimte met z'n allen om te bespreken hoe het ging. Ze hadden niet zo veel te doen met voeding behalve voedingsadviezen voor zwangere vrouwen en lacterenden, maar vooral bevallingen en de voor en nazorg, in deze fase van hun studie. Ze functioneerden allemaal goed, maar H is ook wel snel tevreden en trots op zijn opleiding. De studenten hebben alemaal een checklist met alle verrichtingen die ze moesten doen zoals 10 bevallingen bij wonen, 10 bevallingen doen, 10 kleine aandoeningen bij kleine kinderen behandelen etc. Dat vond ik erg goed maar het is dan ook een door de overheid gecertificeerde opleiding.
Op zaterdag ben ik naar een "name-giving party" geweest dat is een soort uitgebreide babyborrel met muziek en dans van de vrouwen vooral met eten erbij en heel veel mensen. En later kwam er ook nog een band spelen, het hele dorp was uitgelopen. Het was heel leuk, maar ik vond de bruiloft in Oeganda vorig jaar toch wel swingender. En toen ik thuiskwam had ik nog een Leffe Blond in de koelkast staan, die had ik toevallig gevonden in een grote supermarkt, voor 2,40 euro! Heerlijk na een alcoholvrij feest.
En toen gingen we naar het oosten van het land, de eerste etappe naar Mansakonko, nou dat stelt echt niks voor, geen winkels, geen bank, alleen wat regeringsgebouwen en de Nursestraining school. Dus of ik het daar lang zal uithouden? Daarna verder naar Basse, dat is dus bijna aan het einde van het land. Grote, levendige stad met heel veel winkeltjes en een bank, maar zonder gleuf in de muur dus geld pinnen kan helaas niet. Er zijn hier ook heel veel fietsen en brommers, het schijnt dat de stam die hier woont rijker is dan die in het westen van het land We zitten hier in het guesthouse van het malnutrition centrum. Heel gerieflijk, een soort apartement met 2 slaapkamers, een badkamer en een soort woonkeuken. Het centrum behandelt ondervoede kinderen uit de regio. Het ziet er werkelijk fantastisch uit, er zitten nu 29 kinderen met hun moeders. Alles is perfect georganiseerd en het personeel is zeer gemotiveerd. Ze krijgen therapeutische voedingen, vitaminen en mineralen zonodig. Ze geven voedingsvoorlichting en leren de moeders te spelen met de kinderen met het vele speelgoed dat daar voorhanden is. Het centrum wordt gesponsord door de Spaanse overheid en een Spaanse NGO en dat kost wat denk ik. Ik ben me aan het orienteren mbt hun handelswijze, want er wordt van mij verwacht dat ik hun ga adviseren en aanbevelingen ga geven. Dus ik moet vrijdag een presentatie houden en waar moet dat eigenlijk over gaan? Daar moet ik nog eens hard over nadenken, want tot nu toe vind ik alles perfect. De mensen van de Nutrition Unit in Oeganda zouden hier heel veel van kunnen leren. Maar ja, ze hebben ook wel veel meer geld.
Waarschijnlijk gaan we zaterdag terug naar Mansakonko en dan ga ik de lesmaterialen mbt voeding van H bekijken. IK hoop dat we voor die tijd nog de gelegenheid hebben naar Senegal te gaan want dat is van hieruit heel dichtbij.
Het weer is hier behoorlijk warm, maar ook hier weinig muggen gelukkig, wel heb ik diarree opgelopen, maar ik eet ook wel erg 'lokaal" soms.
Het is nog niet eens 12 uur, maar dit was het wel zo' n beetje. Ik heb heel veel mooie foto's, maar die voeg ik later toe, want ik zit nu in een internetcafe en zonder stick.
Groeten van Jenny

  • 05 Februari 2014 - 12:46

    Anja:

    Hé Jenny,

    Dus eindelijk krijg je inhoudelijk wat te doen. Geweldig dat die Malnutrition Unit zo goed functioneert. Je vroeg je af waarover die presentatie vrijdag moet gaan. Zou je er wat aan hebben wanneer ik je mijn presentatie van Kumi stuur over de 10 te volgen stappen t.b.v. management van malnutrition? Dan kunnen ze daar kijken waar hun hiaten zitten. Een andere mogelijkheid zou zijn het lesmateriaal van Dorie en Marian over borstvoeding dat je vorig jaar van hen ontvangen hebt.
    Ja, die bruiloft in Kumi was uniek en op jouw lijf geschreven met het plaatselijk gestookte alcoholderivaat en die swingende menigte.
    Ik kijk uit naar de foto's en als je die presentatie van mij wil hebben (wellicht heb je die zelf ook nog) dan hoor ik het wel.

    Groetjes en toi toi toi, Anja

  • 05 Februari 2014 - 13:43

    Marij:

    Hoi Jenny,Lekker voor je werk aan de winkel,lijkt me helemaal niet simpel.Misschien een domme opmerking,waarom moet er vooral veel speelgoed zijn,lijkt wel nederland.Er stond hier een verhaal in de VK over een bamboefiets,zie je die bij jou,sterk en licht.Groet,Marij

  • 08 Februari 2014 - 15:15

    Joke Wageningen:

    Ha Jenny,
    Ik heb weinig te schrijven, maar het is heel leuk en informatief om je verhaal te lezen en de foto's daarbij!
    Veel reisplezier nog, en succes met je toegevoegde voorlichting en adviezen!

  • 13 Februari 2014 - 14:21

    Marga:

    Hee meis.
    Hoe ging je presentatie? Had je je eigen casus van diarree ingezet? Eigenlijk super dat alles goed is geregeld op gebied van voeding, maar jammer voor jou; kun je niet zo'n hoge bergen verzetten. Je zult vast nog wat vinden. Wij zijn hier nou helemaal into the goldrush wat schaatsen betreft. Ja sorry hoor; ik ben lid van amnesty maar vind het halen van die medailles voor de sporters toch ook erg leuk! krijg je er iets van mee? En nog iets voor als je terug bent; ik ben erover aan het denken om mee te gaan doen met een permacultuur club in de stad; een groep mensen die braakliggende grond verbouwd tot moestuinen. misschien leuk om met zijn tweeën te doen? groetjes en ik kijk uit naar je foto's!
    dikke knuffel Marga

  • 14 Februari 2014 - 12:19

    Helene:

    ha jenny,
    veel plezier met het lezen van je verhalen, fijn dat het je goed gaat.liefs, helene

  • 14 Februari 2014 - 15:36

    Joke:

    Ha jenny...
    met veel plezier volg ik al je gambiaanse avonturen..
    Zet m op! En de groetjes uit woerden!

  • 17 Februari 2014 - 21:08

    John Ronden:

    Fantastisch wat je allemaal doet.

    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Basse Santa Su

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2014

Vakantie in Senegal

02 Maart 2014

Vakantie

14 Februari 2014

Problemen

05 Februari 2014

.....en hoe het verder ging

27 Januari 2014

Nadere kennismaking
Jenny

Ik ga vrijwilligerswerk doen in Gambia voor ca 2 maanden en ondertussen wil i ik reizen door Gambia en Senegal

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 9861

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: