Vakantie - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

02 Maart 2014 | Gambia, Fajara

Lieve mensen
Eindelijk weer een verslag van mijn wederwaardigheden. Ondanks dat ik hier eigenlijk bijna altijd vakantie vier, heb ik nu twee weken echt vakantie gehouden met Maria.
Het was erg gezellig hier iemand op bezoek te hebben, maar in het begin ook wel een beetje moeilijk om mijn vrijheid en mijn eigen dingen met iemand te moeten delen. Over onze reisbestemmingen waren we het wel eens. We zijn in eerste instantie naar het oosten gereisd, zuidelijk van de rivier de Gambia. Ik had natuurlijk al veel van het land gezien, maar de toeristische bestemmingen en de accommodaties nog niet echt. Dat viel reuze mee, we hebben in heel wat leuke, simpele, huisjes, parken en kamers gezeten, vaak met een prachtig uitzicht. Soms zaten we helemaal alleen, soms waren er veel meer toeristen, Nederlanders, Engelsen, Scandinaviers. Het reizen met het openbaar vervoer viel een beetje tegen, vooral voor Maria. Als je niet op een beginpunt van een buslijn instapt is het moeilijk er nog in te komen, dan rijden ze gewoon voorbij als ze vol zijn. Dus we hebben nogal eens gebruik moeten maken van prive vervoer en dat kan in de papieren lopen. Of vervoer per boot over de rivier en dat was geweldig. Wat is er zoal te zien in Gambia? Eigenlijk vooral vogels, vogels en vogels. Reigers, slangenhalsvogels, ijsvogeltjes, gieren, pelikanen, en vele andere. Maar we hebben ook krokodillen, chimpansees, nijlpaarden en verschillende apensoorten gezien.
We zijn op de zuidoever gereisd tot aan Georgetown, dat is het centrum van de slavenhandel geweest, maar het was een vervallen stadje met veel verkopers die zich nogal opdringerig gedroegen. Van hieruit zijn we met een bootje westelijk over de rivier gevaren naar onze volgende bestemming op de noordoever en dat was bijzonder leuk, we kwamen onderweg langs een chimpansee eiland waar ze gefokt en bijgevoerd werden. Toen we er bijna voorbij waren zagen we een hele troep vechtende en krijsende chimpansees, erg mooi. Vanuit Kuntaur zijn we verder gereisd via de noordoever naar Barra, aan de overkant van Banjul. En toen gingen we naar Senegal , dat was me wat. Veel grensformaliteiten en vooral veel verkopende dames en geldwisselaars die zich echt agressief gedroegen. We zijn behoorlijk de boot ingegaan met wisselen, maar dat was ook wel onze eigen schuld en ook de ov taxi belazerde ons.We waren verwend door de vriendelijke mensen in Gambia en dat was hier wel even anders en dan moet je ook nog Frans praten na zoveel weken Engels, maar Senegalezen zijn ook veel zelfbewustere en trotse mensen. In Senegal hebben we in Toubacouta gezeten, zo´n 25 km van de grens af, een mooi dorp, veel verzorgder dan in Gambia, met enkele hele sjieke lodges, waar allemaal Fransen zaten. Wij hebben het wat goedkoper gedaan, maar wel een mooie accommodatie met lekker eten en vooral de hele dag elektriciteit en wifi. T ligt in het Nationaal Park de Saloum, een mangrove gebied met veel water en vogels. Vlakbij lag ook Fathala, een wildpark, opgezet door Zuidafrikanen en daar hebben we onze enige, echte safari gedaan en dat was de moeite waard. Apen, giraffen, een neushoorn, zebra´s, wrattenzwijntjes, allerlei bokken en herten hebben we gezien en weer veel vogels. De meeste dieren zijn daar uitgezet vanuit Zuid Afrika en het leek af en toe wel de Beekse bergen. Na twee dagen zijn we weer teruggegaan naar Gambia en daar hebben we nog twee dagen op een eiland voor de kust gezeten op de grens van Gambia en Senegal, erg afgelegen en rustig. Elektriciteit op zonnepanelen en ook niet altijd stromend water. En toen gingen we weer terug met een boot vol met G´s en S´s naar Banjul.
En toen waren we weer terug in de bewoonde wereld met bijna alle geneugten die we maar wilden. Helaas was mijn hotelletje aan zee helemaal volgeboekt, dus nu zit ik in de buurt in een rustig hotel met zwembad vlakbij het strand.
Maria is gisteren vertrokken en nu moet ik echt gaan beslissen wat ik hier verder ga doen, de retourvluchten zijn erg duur geworden dus ik moet snel zijn. Vanavond praat ik met een van de jongens over een reisje naar Dakar in Senegal, dus.... je hoort er wel van.
groeten van Jenny

  • 02 Maart 2014 - 13:34

    Hans Leiden:

    Ha die Jenny, het is wat met sommige dekselse Senegalezen!! Dakar kan ik je aanbevelen en dan bijvoorbeeld verder langs de kust omhoog naar St Louis. Dakar St Louis kon altijd per trein. Ik hoor het allemaal graag tzt en kijk uit naar je ervaringen veel meer in detail dan je in de korte berichten kunt weergeven. Die wel heel leuk zijn hoor! En wanneer je in Senegal bent, in winkels en bij stalletjes kun je altijd zeggen dat je kijk vanwege: le plaisir des yeux. gr. Hans

  • 03 Maart 2014 - 10:52

    Anja:

    Hé Jenny,

    Zo, dat heb je toch maar weer mmoi gehad: een avontuurlijke vakantie met veel mooie flora en fauna en lekker eten. En ach die vervelende ervaringen die horen er eigenlijk ook bij. Ik ben benieuwd naar wat je nu verder gaat doen. Reisje Senegal of terug naar Nederland óf eventjes in Kumi langs???????
    Je zit er nu heel dicht bij en ik denk dat de mensen daar het heel leuk zouden vinden je terug te zien. Daar zou je zeker weer wat kunnen betekenen. Bovendien kun je dan ook zelf kijken hoe het met je pleegkinderen gaat en vervolgafspraken maken. Afijn, wat je ook kiest, alles is prima. Hier in Nederland ligt de natuur voor op schema: ik heb al kersenbloesem gezien, de magnolia bij onze buren bloeit en op veel plaatsen zijn de vroege narcissen open. Ik denk dat we het met de winter - waar je zo'n hekel aan hebt - wel gehad hebben.
    Heel veel groeten van Anja

  • 06 Maart 2014 - 13:20

    Yvonne, Heerlen:

    Hoi Jenny,
    Zo juist je gezellige verslag gelezen. Kwam er niet eerder van....tja, carnaval hé, :-))

    Dank je wel trouwens voor de leuke kaart die je naar Madame van Dam gestuurd hebt voor ons. Prachtige vogels! En al die andere dieren die je beschrijft. Gewldig om mee te maken 'in het echt'.
    Nog veel plezier en wie weet zien we ons binnenkort weer.
    Groetjes, Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Fajara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2014

Vakantie in Senegal

02 Maart 2014

Vakantie

14 Februari 2014

Problemen

05 Februari 2014

.....en hoe het verder ging

27 Januari 2014

Nadere kennismaking
Jenny

Ik ga vrijwilligerswerk doen in Gambia voor ca 2 maanden en ondertussen wil i ik reizen door Gambia en Senegal

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 9843

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: