Problemen - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Problemen - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Problemen

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

14 Februari 2014 | Gambia, Fajara

Zoals je ziet zit ik weer in mijn hotelletje aan zee en dat is weer heerlijk. Niet te heet, even geen lokaal eten en af en toe gesprekken met wereldreizigers.
Maar er is in de tussentijd weer van alles gebeurd. Eerst mijn avonturen in Basse. Net zoals in Oeganda heb ik weer genoten van al die kleine, magere kindertjes, er was zelfs een pasgeboren drieling. Die waren niet ondervoed, maar wel onder de 2 kg pp. Ze kregen extra formula voeding omdat de moeder niet genoeg borstvoeding had voor alledrie. Verder heb ik echt mijn best gedaan een goeie PP presentatie te maken, en dat was vooral informatief. Wat gebeurt er met kinderen bij ondervoeding en waarom? Daarna me suf gepiekerd wat voor aanbevelingen ik zou kunnen geven, want eigenlijk deden ze het perfect. Aangezien de grootste sponsor zijn bijdrage binnenkort gaat stoppen heb ik mijn adviezen toegespitst op hoe ze dat zouden kunnen opvangen, want eerlijk gezegd vond ik dat ze het best wat minder´luxueus´ konden doen. Zo kregen bijvoorbeeld ook alle moeders gratis eten, drie keer per dag en dat soms wel vier of vijf weken achter elkaar! Alles bij elkaar was ik niet ontevreden . over de presentatie, maar het was wel te moeilijk . H vond het geweldig.
En toen gingen we weer terug naar Mansakonko en dat viel weer een beetje tegen in het huisje van Haruna zonder gas, zonder licht in de douche en zonder winkels, en bloedheet. En toen kwam ook het bericht dat H en zijn collega docent vanaf volgende week kunnen beginnen aan een tweejarige opleiding ´advanced nursing´. Nou daar gingen mijn plannen in rook op, tenminste..... Ik heb de dagen dat ik daar zat besteed aan het herzien van een aantal pp presentaties van H en ik heb er een paar nieuwe gemaakt en eigenlijk vond ik dat erg leuk om te doen. Nu is de vraag wie daar iets mee gaat doen, want zelfs de directeur van de school gaat ook weg voor een andere baan. De tweedejaars studenten komen op 10 maart terug naar school, maar wie gaat hen lesgeven? Misschien ga ik nog een paar voedingslessen geven, maar in het totaal zet dat weinig zoden aan de dijk. Dus ik ben zwaar aan het twijfelen of ik nog terug zal gaan naar M in maart.
Verder heb ik in M ook een workshop bijgewoond over ´female genital mutilation´oftewel vrouwenbesnijdenis. Het was vooral bedoeld voor traditionele vroedvrouwen die meisjes in de dorpen´behandelen´. Ze kregen ontbijt en lunch, water en frisdranken en reiskostenvergoeding. Allemaal betaald door een Spaanse sponsor. Het leeft hier heel erg en vooral gezondheidszorgpersoneel doet veel moeite om de mensen ervan te overtuigen ermee te stoppen. Ook H is er erg mee bezig.
En nu zit ik weer in Fajara. Morgen komt Maria, een vriendin uit Leiden en dan gaan we 2 weken reizen door Gambia en Senegal en daar verheug ik me op.
Ondanks alles heb ik het hier nog steeds goed naar mijn zin, ik begin een beetje van het land te houden en dat heeft zeker ook te maken met de liefdevolle aandacht van mijn jongens hier, vooral H. Ook al ga ik niet meer werken in M dan blijf ik hier toch nog een tijdje in maart. Hopelijk ga ik nog naar Dakar, maar dan moet ik nog wel iemand vinden die met me meegaat. Dus tot over een tijdje...
Groeten van Jenny

  • 14 Februari 2014 - 16:12

    Rob:

    Nou Jenny, in de VLot-tijd goed opgelet hoe je met een pakkende kop de aandacht naar het artikel daaronder kunt trekken. Ik reageer morgen wat uitgebreider, groet, Rob.
    PS Dat van die jongens staat Harry en mij in maart niet zo te wachten?

  • 14 Februari 2014 - 16:21

    Elies:

    Hoi Jenny,

    Fijn weer wat over het wel en wee van jouw leven daar te lezen.
    Zelf ben ik nu bezig om een uithangbord te maken voor bij ons nieuwe winkelpand. We gaan namelijk met De Zon verhuizen naar Raadhuisstraat 32, waar eerder een favoriete winkel (Sisters) van jou was.
    Ik zou zeggen: Heel veel plezier op je trektocht.

    Groetjes,

    Elies.

  • 14 Februari 2014 - 19:02

    Hanna:

    Ha Jenny,

    Leuk hoor wat je allemaal meemaakt! Super, ik zou het denk ik eigenlijk best leuk vinden om je op te zoeken, maar ja, ik ben hier natuurlijk onmisbaar :p nee hoor, zonder gekheid: heel veel plezier daar en ik zal je moedertje morgen eens een knuffel geven en over je vertellen, vindt ze vast leuk!

    Liefs Hanna

  • 14 Februari 2014 - 23:55

    Hans Slot:

    Dag Jenny, boeiend te lezen wat je allemaal opvalt en bijzonder ook je constatering dat het misschien wel met een beetje minder luxe kan allemaal. In het gebied waar je bent, wat is eigenlijk de voornaamste bron van inkomsten. hebben bewoners nog veel contact met familie/vrienden die naar elders Zijn vertrokken en van tijd tot tijd geld overmaken?
    Goed vervolg van je verblijf verder en ja, Dakar, ik kan me wel voorstellen dat je daar een beetje naar uitkijkt.
    met liefs.. Hans

  • 15 Februari 2014 - 11:12

    Anja:

    Hé Jenny,

    Kan me voorstellen dat het een beetje vreemd voelt wanneer opeens de zaken waarop je je had ingesteld opeens niet meer doorgaan. Gelukkig vind je het er leuk en heb je nu compagnie om een beetje rond te reizen. Je ziet er op de foto (met de vriendin van de workshop) in ieder geval heel goed uit. Ik zie uit naar het volgende reisverslag.

    Houd je haaks, Anja

  • 17 Februari 2014 - 12:26

    Lieke:

    Ha Jenny,

    Boeiend om te lezen wat je allemaal onderneemt en vraagt wel flexibiliteit nu je je plannen moet aanpassen. Ben heel benieuwd naar je nieuwe "rondreisverhalen"!

    Liefs Lieke

    PS Heb je ook een g mailadres? Dan schrijf ik wat uitgebreider....

  • 17 Februari 2014 - 13:38

    Marij:

    Hoi Jenny,ben weer blij met je brief en vooral met de foto/s.Dat geeft toch beeld van een hele andere wereld.Geniet van je reis en veel groeten ook aan Maria,Marij




  • 20 Februari 2014 - 21:41

    Jan En Miep:

    Hoi lieve jenny,

    Eindelijk, eindelijk. We hebben jouw berichtjes en foto,s gelezen en bekeken. Sorry dat we zo laat reageren maar we hebben het echt druk gehad. Bedankt nog voor de felicitatie aan Jan, erg leuk!!!!
    Het feest was geweldig en het was inderdaad jammer dat je er niet was.Het was een schitterend feest
    met leuke optredens, leuke mensen en het eten was geweldig. Zo te zien verveel jij je ook niet. Wat
    een ervaring en leuke mensen heb je om je heen!!!!!!! Geweldig!!!!!
    Wij kunnen ons voorstellen dat je helemaal in je element bent.
    Als het goed is ben je nu met een vriendin aan het rondtrekken en we hopen dat jullie ervan genieten.
    Ook naar dit verslag zijn we benieuwd!!
    Lieve groetjes, ook voor je vriendin van Jan en mij.We horen wel weer van jou.

    Dikke kus, Jan en Miep

  • 22 Februari 2014 - 12:23

    Dorine Hulshof:

    Hallo Jenny,

    in je verslag lees ik ook het bekende dilemma: ik wil wat doen dat zinvol is, maar hebben de mensen er wat aan, en hoe voorkom ik dat het volgende maand al weer vergeten is , wie zorgt voor de continuïteit van deze voorlichting?
    Ook het afwegen tussen meedoen met de locals en oppassen voor ziektes is weleen lastig.
    Ik hoop dat je het gevoel hebt dat je nuttig werk hebt kunnen doen. De foto's zijn geweldig.

    Geniet van je rondreis door Senegal. Ik ben benieuwd hoe je het daar vindt.

    groetjes, Dorine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Fajara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2014

Vakantie in Senegal

02 Maart 2014

Vakantie

14 Februari 2014

Problemen

05 Februari 2014

.....en hoe het verder ging

27 Januari 2014

Nadere kennismaking
Jenny

Ik ga vrijwilligerswerk doen in Gambia voor ca 2 maanden en ondertussen wil i ik reizen door Gambia en Senegal

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 957
Totaal aantal bezoekers 9847

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: