Nadere kennismaking - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Nadere kennismaking - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Nadere kennismaking

Blijf op de hoogte en volg Jenny

27 Januari 2014 | Gambia, Fajara

Lieve mensen in Nederland
Het is lang geleden dat ik iets van me heb laten horen en ik heb toch echt veel te vertellen, maar ik heb een goede reden, een aantal dagen in een dorp zonder elektriciteit en internet en ook in mijn huisje aan zee is niet altijd power.
Dus ga er maar eens lekker voor zitten. Na mijn introductie met de 4x4 door de jongens ben ik nu wat meer op stap geweest met lokaal vervoer met en zonder de mannen en dat bevalt me wel. Langzamerhand beweeg ik me ook wat gemakkelijker in mijn eentje. Er zitten veel reizigers hier in mijn hotel en dat is leuk om mee te praten en ook de staff in het hotel ken ik inmiddels allemaal. Dus ik heb eigenlijk best wel veel aanspraak, maar reizigers vertrekken weer en dan moet je dus wel weer opnieuw beginnen.
De afgelopen dagen ben ik met de jongens, dus de mensen die ondersteund worden door de stichting Future4all in Heerlen, mee geweest naar hun dorp, Toubakolong, en dat was een hele belevenis. Het dorp ligt aan de overkant van de Gambia rivier, dus je moet met een ferry of met een klein bootje naar de overkant en dat hebben we allebei een keer gedaan. Massa s mensen, auto s, vracht, bagage en ook veel verkopers van van alles en nog wat. Van beltegoed , limonade, nootjes etc etc. Gelukkig was H bij me om op de snelste manier op de boot te komen. Op de terugweg hebben we een klein bootje genomen omdat die sneller is, nou dat was dus echt een Lampedusa reis. Met meer dan honderd mensen in een klein bootje opgepropt. De vrouwen zitten dan meestal in het midden, de mannen aan de zijkant, dus je ziet ook niets, ook niet of je er al bijna bent. Om erop te komen wordt iedereen gedragen door het water. Voor ik het wist zat ik op de schouders van een sterke man met bagage en al, die me aan boord bracht. Het schijnt dat die mensen veel geld verdienen en terecht natuurlijk. Ik was blij dat we aan de overkant waren, misselijk en wel. Volgende keer neem ik liever de ferry.
En toen het dorp, ik heb honderden handen en handjes geschud. Ze wilden allemaal met me kennis maken, maar bijna niemand sprak engels. Ik sliep in een huisje op het terrein van het gezondheidscentrum met een douche en toilet, waarschijnlijk de enige van het dorp.Omdat het een beetje afgelegen lag heeft een van de jongens in het huisje naast mij geslapen. En dan kwamen dus iedere dag de jongens met eten, met heet water voor koffie en thee en massa,s mensen die op bezoek kwamen. Kinderen die kwamen kijken, het hoofd van de nursery school die kwam kennismaken etc. Ik heb op de nursery school een lesje gegeven over voeding op een erg laag niveau en dat ging eigenlijk best goed. Ze zongen een liedje voor me op de wijs van vader jacob en toen heb ik het nog eens in het Nederlands voor hen gezongen. Het dorp is erg arm, ze leven vooral van wat hun tuintjes en land opbrengt en van het inkomen van de verder weg wonende familieleden zoals de jongens. Het dorp wordt ondersteund door Future4all mn het gezondheidscentrum en de nursery school. Maar er staan meer inkomensgenererende projecten op stapel zoals een cooperatieve visrokerij en een batikbedrijfje voor de vrouwen. Verder zijn ze ook bezig met zonnepanelen, op de moskee, en daar worden ook de mobieltjes opgeladen voor een dubbeltje per stuk, erg belangrijk want er wordt wat afgebeld hier. We hebben ook nog een uitstapje gemaakt naar Kuntah Kinte eiland, daar was een belangrijke handelspost voor de slavenhandel, erg interessant. Er zijn erg veel slaven vanuit Gambia naar het westen gebracht.
Ik ben erg goed verzorgd door de jongens en hun families, maar natuurlijk word ik ook geassocieerd met de stichting, die ze erg dankbaar zijn voor hun hulp. In het algemeen vond ik de mensen in het dorp meer onbedorven, meer bescheiden en niet zo opdringerig. Eigenlijk gewoon aardig. Nou dat was dus een hele belevenis, maar na drie dagen vond ik het wel welletjes en was ik blij weer terug te zijn in mijn stulpje aan zee.
Met het werk wil het nog niet erg opschieten. Het is nog altijd meer vakantie. Als alles volgens de planning verloopt gaan we vanaf morgen stagebezoeken afleggen, de studenten zitten allemaal in Banjul en omstreken en dan hoop ik volgende week naar Mansankonko te gaan. We hebben wel een gesprek gehad met een bobo van de National Nutrition Agency, een soort voorl bureau voor de voeding eigenlijk. Hij overstroomde me met informatie, en waarschijnlijk kan ik in de buurt van M wel wat doen. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, maar ik beheers me. Nu proberen ook foto,s mee te sturen.
Iedereen bedankt voor de reacties, ik geniet ervan. Ga zo door zou ik zeggen. De groeten!

  • 27 Januari 2014 - 11:58

    Elies:

    Hoi Jenny,

    Ha, ha... zo komt die zangscholing van Kadans toch maar mooi van pas. Had het graag willen horen.
    Als ik jouw avonturen en belevenissen lees dan is ons leven hier wel erg goed geregeld maar ook saai.
    Zet 'm op, Jenny, en geniet ervan!

    Groetjes, Elies.

  • 27 Januari 2014 - 15:55

    Ria:

    Hallo Jenny,

    Klinkt allemaal goed. Ja "onze mannen" zijn goede gastheren. Je hebt al veel gezien, mooi! Leuk om recente foto's te zien.

    Veel succes ,Ria

  • 27 Januari 2014 - 22:26

    Anja:

    Hallo Bosslady,

    Super leuk om weer een verhaal van je te lezen en wat heb je veel leuke en interessante dingen mee gemaakt. Ik ben ook onder de indruk van wat Future4all allemaal doet en voor elkaar gekregen heeft, echt het verschil maakt in dit dorp. Leuk om voor zo'n organisatie te werken. En wat wordt er goed op je gelet en voor je gezorgd, maar ........... je gaat dus nooit, nooit meer met zo'n wrak het water op, potverdorie.........
    Ik ben erg benieuwd of de stagebezoeken zijn door gegaan en hoe ze zijn verlopen. Laat maar weer snel wat van je horen en wat mij betreft hoef je je de volgende keer niet in te houden.

    Heel veel groeten,

    Anja

  • 27 Januari 2014 - 22:32

    Anja:

    Zzzzzie nu net pas die foto's. Wat een schattig huisje zeg en ook nog eens aan zee. Ik ben echt jaloers. En dan zit je ook nog eens heel ruig een krokodil te aaien. Of wastie dood? ;)


  • 27 Januari 2014 - 22:41

    Magda:

    zo te lezen wordt het een lange dvd. Help je wel weer

  • 28 Januari 2014 - 09:10

    Rob Gulpen:

    Blijf vooral schrijven, Jenny, je tweede reisverslag komt vrijwel geheel zo in de volgende nieuwsbrief, en op onze website, met jouw foto in het blauw, dat spreekt. We worden hier ook door Haruna en Dembo goed op de hoogte gehouden, dus dat komt wel goed.
    Groet,
    Rob

  • 29 Januari 2014 - 00:06

    Dorine:

    leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Ik weet niet hoever dat dorp dat je bezocht hebt van de kust ligt, maar kennelijk is het goed te doen om weer terug te keren naar je relax plek. Leuke banda heb je daar zeg. Dat lijkt me goed vol te houden. Zit je meteen aan zee?
    veel succes met de stagebezoeken. Ik ben benieuwd wat je aantreft op de stageplekken.
    Ik volg je verhalen met plezier. Geniet van je verblijf daar.
    Dorine

  • 29 Januari 2014 - 00:06

    Dorine:

    leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Ik weet niet hoever dat dorp dat je bezocht hebt van de kust ligt, maar kennelijk is het goed te doen om weer terug te keren naar je relax plek. Leuke banda heb je daar zeg. Dat lijkt me goed vol te houden. Zit je meteen aan zee?
    veel succes met de stagebezoeken. Ik ben benieuwd wat je aantreft op de stageplekken.
    Ik volg je verhalen met plezier. Geniet van je verblijf daar.
    Dorine

  • 29 Januari 2014 - 00:06

    Dorine:

    leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Ik weet niet hoever dat dorp dat je bezocht hebt van de kust ligt, maar kennelijk is het goed te doen om weer terug te keren naar je relax plek. Leuke banda heb je daar zeg. Dat lijkt me goed vol te houden. Zit je meteen aan zee?
    veel succes met de stagebezoeken. Ik ben benieuwd wat je aantreft op de stageplekken.
    Ik volg je verhalen met plezier. Geniet van je verblijf daar.
    Dorine

  • 29 Januari 2014 - 00:06

    Dorine:

    leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Ik weet niet hoever dat dorp dat je bezocht hebt van de kust ligt, maar kennelijk is het goed te doen om weer terug te keren naar je relax plek. Leuke banda heb je daar zeg. Dat lijkt me goed vol te houden. Zit je meteen aan zee?
    veel succes met de stagebezoeken. Ik ben benieuwd wat je aantreft op de stageplekken.
    Ik volg je verhalen met plezier. Geniet van je verblijf daar.
    Dorine

  • 29 Januari 2014 - 00:07

    Dorine:

    leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Ik weet niet hoever dat dorp dat je bezocht hebt van de kust ligt, maar kennelijk is het goed te doen om weer terug te keren naar je relax plek. Leuke banda heb je daar zeg. Dat lijkt me goed vol te houden. Zit je meteen aan zee?
    veel succes met de stagebezoeken. Ik ben benieuwd wat je aantreft op de stageplekken.
    Ik volg je verhalen met plezier. Geniet van je verblijf daar.
    Dorine

  • 29 Januari 2014 - 00:07

    Dorine:

    leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Ik weet niet hoever dat dorp dat je bezocht hebt van de kust ligt, maar kennelijk is het goed te doen om weer terug te keren naar je relax plek. Leuke banda heb je daar zeg. Dat lijkt me goed vol te houden. Zit je meteen aan zee?
    veel succes met de stagebezoeken. Ik ben benieuwd wat je aantreft op de stageplekken.
    Ik volg je verhalen met plezier. Geniet van je verblijf daar.
    Dorine

  • 29 Januari 2014 - 13:29

    Marij:

    Fijn om te lezen dat je weer op je plek bent in Afrika,mooie kindjes zijn er ook altijd,Geniet ervan,dan kunnen wij genieten van jouw verhalen.Groet,Marij

  • 30 Januari 2014 - 13:07

    Yvonne Heerlen:

    Hey Jenny,
    Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt en de foto's er bij geven een mooi beeld.
    Je huisje aan zee vind ik echt een plaatje, om jaloers op te worden :-))
    Geniet er van en ik kijk uit naar je volgend verslag.
    Groet uit Heerlen!!
    Yvonne

  • 02 Februari 2014 - 11:53

    Leida:

    Hoi Jenny,

    Prachtig, de foto's zijn een mooie aanvulling op jou verhaal. Ik kan me voorstellen dat je weer graag naar je huisje aan zee terug gaat.
    Dat ziet er ook heel uitnodigend uit. Jammer dat je daar 's avonds niet kunt genieten van een filmpje.
    Je beschrijft de tocht over de rivier in het kleine bootje dat zou ik ook niet graag meemaken,heel vervelend die associaties.
    Daardoor begrijp je wel dat er zoveel mensen, op zoek naar een betere toekomst, in zo'n bootje stappen.
    Ben nieuwsgierig naar de verslagen over de stages.
    Succes, hou je haaks.
    Groeten Leida

  • 03 Februari 2014 - 16:16

    John:

    Hallo jenny,

    Je geniet en doet ook nog goed werk voor de mensen.prachtig John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Fajara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2014

Vakantie in Senegal

02 Maart 2014

Vakantie

14 Februari 2014

Problemen

05 Februari 2014

.....en hoe het verder ging

27 Januari 2014

Nadere kennismaking
Jenny

Ik ga vrijwilligerswerk doen in Gambia voor ca 2 maanden en ondertussen wil i ik reizen door Gambia en Senegal

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 9840

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: